Warto pić wodę. Sprawdź jak dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu

0
37

Ludzki organizm w dużej mierze składa się z wody, dlatego tak ważne jest jego nawodnienie, natomiast wszelki niedobór tlenku wodoru skutkuje przykrymi dolegliwościami, a nawet poważnymi zaburzeniami pracy organizmu. I chociaż picie wody kojarzy się głównie z gaszeniem pragnienia, jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu.

Cenne składniki

Woda źródlana, inaczej nazywana mineralną, wydobywana jest z pokładów podziemnych. Bogata jest w bardzo wiele składników mineralnych, między innymi magnez, wapń, sód, fluor, jod czy żelazo, które można dostarczyć do organizmu między innymi poprzez regularne picie odpowiedniej ilości wody. Odpowiednie nawodnienie organizmu dostarcza również energii i poprawia samopoczucie, a ponadto usprawnia pracę całego organizmu.

Po co woda w organizmie

Woda stanowi ważny element budowy organizmu. Jej zawartość w ciele człowieka wynosi od 45 do nawet 75 procent masy ciała. Ilość jej występowania zależy od różnych czynników, przede wszystkim od wieku i płci. Wody w ciele człowieka jest tak dużo, ponieważ pełni ważne funkcje w pracy organizmu:

  • Stanowi podstawę krwi, limfy, soków trawiennych i wód ustrojowych.
  • Chroni organizm poprzez odpowiednie nawilżenie gałek ocznych oraz przez substancje, których zadaniem jest ochrona narządów wewnętrznych, między innymi mózgu czy rdzenia kręgowego.
  • Umożliwia prawidłową ruchomość stawów.
  • Ułatwia proces trawienia i przyjmowanie pokarmów stałych.
  • Jest niezbędna w procesie transportu wartości odżywczych bezpośrednio do komórek.
  • Usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii oraz toksyny.
  • Odpowiada za temperaturę ciała i równomierne rozprowadzenie ciepła w organizmie.

Prawidłowe nawodnienie organizmu

Ilość wody, jakiej potrzebuje organizm, aby prawidłowo funkcjonować, zależy od płci, wagi ciała oraz ogólnego stanu organizmu. Przy dużym wysiłku fizycznym, w upalny dzień czy podczas gorączkowania, powinno się dostarczać więcej wody, gdyż organizm chłodzi się wówczas przez jej wydalanie – pocenie się – co może doprowadzić do jej niedoboru. Zgodnie z radą ekspertów z Daru Natury, na każdą spożytą kalorię powinien przypadać 1 milimetr wody, zatem, kiedy bilans dziennych posiłków wynosi 2000 kalorii, do organizmu należy dostarczyć około dwóch litrów płynów. Całe zapotrzebowanie na wodę nie musi być jednak dostarczane w czystej postaci. Wszystkie napoje ciepłe i zimne dostarczą tlenku wodoru do organizmu, jednak woda mineralna wzbogaci organizm o składniki mineralne, a dodatkowo nie zawiera żadnych dodatkowych substancji.

Masa ciała a nawodnienie organizmu

Ilość przyjmowanych płynów zależy również od wagi. Stosunek zapotrzebowania na wodę do masy ciała wynosi około 45 ml wody na każdy kilogram. W takim rozrachunku, człowiek o wadze 70 kilogramów powinien dostarczyć do organizmu od 2 do 3 litrów wody w ciągu doby. Bardzo wiele zależy jednak od dodatkowych czynników, stanu zdrowia, klimatu, wysiłku fizycznego czy stanu fizjologicznego organizmu. Więcej na ten temat możesz przeczytać na stronie Dar Natury. Warto jednak zaznaczyć, że ważne jest regularne picie wody, tak, aby nie dopuścić do uczucia pragnienia.

Dobre samopoczucie i wygląd

Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwala utrzymać organizm w dobry stanie. Wpływa na ogólne dobre samopoczucie, poprawia koncentrację i dodaje energii. Ponadto odpowiednia ilość wody w organizmie ma bardzo dobry wpływ na skórę i cerę, które są zdecydowanie bardziej nawilżone i mniej podatne na powstawanie zmarszczek czy cellulitu. Dodatkowo odpowiedni poziom nawodnienia organizmu zapewnia dobry stan włosów i paznokci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here